مراحل و شرایط اخذ مجوز تاسیس هتل

شرکت بهفر با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی هتل و تجهیز هتل‌ها، به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت شناخته می‌شود. ما با ارائه راهکارهای نوآورانه و استفاده از بهترین متریال‌ها، فضایی لوکس و کاربردی را برای هتل شما خلق می‌کنیم. با سال‌ها تجربه در این حوزه، ما به خوبی با نیازهای هتل‌ها آشنا هستیم و تیم متخصص ما با دقت و ظرافت، هر مرحله از پروژه را اجرا می‌کند تا نتیجه‌ای مطلوب و فراتر از انتظار شما را به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.  02188689052 :TEL

برای اطلاع از شرایط وام ساخت هتل آپارتمان در ایران: بانک‌ها و نرخ سود از مشاورین ما اطلاعات کسب فرمایید.

مزایای همکاری با شرکت بهفر

ایجاد و بهره برداری از یک هتل اقدامی پیچیده اما سودمند است که ممکن است این روز ها ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد. این در حالی است که کلیه کسب و کار هایی که دایر شده اند یا قرار است دایر شوند باید در یک چارچوب قانونی خاص قرار بگیرند. دریافت مجوز تاسیس، پروانه بهره برداری، و کسب موافقت های اصولی از جمله این چارچوب ها است. اگر شما هم قصد دایر کردن یک هتل را دارید اما درباره چگونگی اخذ مجوز هتل و صدور پروانه بهره برداری اطلاعاتی ندارید، در ادامه این محتوا همراهمان باشید.

مراحل اخذ مجوز هتل

پیش از هر چیز باید بدانید که مستندات قانونی تاسیس و بهره برداری یک هتل توسط سازمان میراث فرهنگی صادر می شود. در گام اول باید یک طرح توجیهی مناسب را انتخاب کنید. طرح توجیهی شامل یک برنامه ریزی دقیق است که در وهله اول نشان می دهد که شما چه مکانی را برای ساخت هتل انتخاب کرده اید. بدیهی است که این مکان باید با قوانین و زیر ساخت های شهرداری همخوانی داشته باشد تا مورد تایید قرار بگیرد. البته این طرح شامل تعیین خدمات هتل و برآورد هزینه ها نیز می شود. شما باید در مستنداتی که به سازمان میراث فرهنگی ارائه می کنید مشخص کنید که آیا هتل شما امکاناتی مثل سالن کنفرانس، استخر، رستوران و … را در خود دارد یا خیر. برآورد هزینه ها هم که شامل محاسبه دقیق هزینه های ساخت ساز هتل، تجهیز هتل و بهره برداری از هتل است.‌ کلیه این اطلاعات باید در قالب طرح توجیهی ساخت هتل به سازمان نام برده ارائه شود.

جهت مشاوره و راهنمایی طراحی هتل با شماره 02188689052 تماس بگیرید.

در ادامه سایر مراحل اخذ مجوز هتل را ذکر می کنیم.

شرایط جهت دریافت مجوز هتل در کمترین زمان

در گام اول شخصی که متقاضی تاسیس هتل به حساب می آید باید پروانه بهره برداری موقت (شش ماهه) را دریافت کند. در این حین درجه پایانی واحد گردشگری نیز باید به تایید برسد. عموما تصمیم گیری به تاسیس یک هتل یک عمل جمعی است که به واسطه یک تیم دو یا چند نفره از شرکا صورت می گیرد. تعیین و معرفی مدیر هتل از جمله شروطی است که باید انجام شود. شخصی که به عنوان مدیر هتل انتخاب می شود نباید سو سابقه کیفری داشته باشد. پس اقدام به دریافت گواهی عدم سو پیشینه یکی دیگر از این شرط ها است.

حال نوبت پرداخت هزینه ها است که شامل هزینه باطل کردن تمبر مالیاتی و صدور پروانه بهره برداری می شود. در گام های نهایی شما باید نسبت به ایجاد نرخ نامه گردشگری و ارائه تعهد نامه رسمی اقدام کنید. در آخر نیز می توانید مجوز را به صورت کتبی یا آنلاین دریافت کنید.

حال اگر شما یک طرح توجیهی قوی داشته باشید، مدارک تان را به موقع کامل کنید و به طور مکرر از طریق ارگان های مربوطه پیگیر باشید ممکن است مدت زمان انجام این پروسه را کاهش دهید. این درحالی است که همکاری با یک واحد حقوقی خدمات دهنده بهترین راهی است که می تواند در شما را در کمترین زمان به مقصودتان برساند.

ما در شرکت بهفر ضمن طراحی فضای داخلی و بیرونی هتل می توانیم فرایند ساخت، تجهیز، برندینگ و حتی بازسازی هتل را نیز در کمترین زمان ممکن بر عهده بگیریم. فراموش نکنید که این روند با مشارکت مستقیم شما انجام شده و با توجه به مقدار بودجه تان به شکل های مختلفی انجام می شود. حضور مشاور کارآزموده ای همچون بهفر در کنار شما می تواند برایتان یک راه میانبر مطمئن تلقی شود.

مراحل اخذ مجوز هتل

مجوز تاسیس هتل توسط چه ارگانی صادر می‌شود؟

برای اخذ مجوز هتل باید به مراکزی همچون صنایع دستی و گردشگری و یا سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنید. این اقدام شامل تمام افراد یا ارگان هایی (اشخاص حقیقی و حقوقی) می شود که قصد دارند اقامتگاه هایی مثل هتل، پانسیون، اردوگاه، مهمانپذیر و حتی دفتر خدمات مسافرتی را راه اندازی کنند.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز هتل در ایران

برای اخذ مجوز هتل در ایران باید مدارک مختلفی را ارائه کنید که یکی از مهم ترین آنها کارت مدیریت و تمام مدارک هویتی شخص است. در این میان گواهی سوء پیشینه شخص مدیر و تمام افراد حاضر در هیئت مدیره نیز باید ارائه شود. سایر مدارک لازم جهت اخذ مجوز هتل به شرح زیر است.

زمان صدور و مدت اعتبار مجوز هتل

نگرانی بابت اخذ مجوز هتل وجود ندارد چرا که این سند قانونی به صورت آنی صادر شده و قابل پیگیری می باشد. این مجوز از لحظه صدور 3 سال یا 36 ماه اعتبار را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که اگر بخواهید برای دریافت مجوز مهمان پذیر اقدام کنید این پروسه حداقل 7 روز طول می کشد. مقدار اعتبار آن نیز تنها 12 ماه یعنی ⅓ اعتبار مجوز هتل تاسیس هتل است.

به چه کسی مجوز ایجاد تاسیسات هتل داده می شود؟

نگرانی بابت اخذ مجوز هتل وجود ندارد چرا که این سند قانونی به صورت آنی صادر شده و قابل پیگیری می باشد. این مجوز از لحظه صدور 3 سال یا 36 ماه اعتبار را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که اگر بخواهید برای دریافت مجوز مهمان پذیر اقدام کنید این پروسه حداقل 7 روز طول می کشد. مقدار اعتبار آن نیز تنها 12 ماه یعنی ⅓ اعتبار مجوز هتل تاسیس هتل است.

به چه کسی مجوز ایجاد تاسیسات هتل داده می شود؟

نگرانی بابت اخذ مجوز هتل وجود ندارد چرا که این سند قانونی به صورت آنی صادر شده و قابل پیگیری می باشد. این مجوز از لحظه صدور 3 سال یا 36 ماه اعتبار را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که اگر بخواهید برای دریافت مجوز مهمان پذیر اقدام کنید این پروسه حداقل 7 روز طول می کشد. مقدار اعتبار آن نیز تنها 12 ماه یعنی ⅓ اعتبار مجوز هتل تاسیس هتل است.

بر اساس بررسی های انجام شده مجوز هتل به شخص یا ارگانی تعلق می گیرد که قصد تاسیس و بهره برداری از یک هتل را داشته باشد. این شخص ممکن است مالک یک زمین، مستاجر زمین یا یک موسسه / شرکت باشد. پیشنهاد می شود به دلیل مسئولیت قانونی تاسیس هتل، پیگیری دقیق تر و در جریان قرار گرفتن تمامی امور شخصی که قصد ایجاد هتل را دارد به صورت مستقل مراحل دریافت آن را طی نماید. با این حال ممکن است این مسئولیت در مواقعی به یک نماینده قانونی مثل یک وکیل یا شرکت مشاور واگذار شود.

فرآیند اخذ مجوز هتل به صورت آنلاین انجام می شود. برای شروع آدرس سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور (g4b.ir  یا   mojavez.ir ) را در مرورگرتان سرچ کرده وارد صفحه اصلی سایت شوید. در این بخش سه گزینه صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات برایتان به نمایش در می آید که باید خدمات را انتخاب کنید. سپس در صفحه جدیدی که برایتان باز می شود بر روی گزینه گردشگری کلیک کنید.

سایت اخذ مجوز هتل

در این مرحله باید نوع اقامتگاه خود را بر اساس موقعیت مکانی تان تعیین کنید. هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، زائر سرا و … از جمله گزینه هایی است که در این بخش وجود دارد. پس از تکمیل این بخش از قسمت پایینی صفحه عبارت اخذ مجوز هتل را انتخاب کنید. با اعمال این گزینه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتقل می شوید. اقداماتی همچون احراز هویت و ارائه مدارکی مثل تاریخ تولد و کارت ملی در این مرحله انجام می گیرد. با تکمیل این فرم به صورت خودکار به سایت قبلی (مجوز های کسب و کار) بر می گردید.

مراحل به صورت گام به گام :

2

سایت مجوز گرفتن تاسیس هتل

سایت مجوز

سایر مراحل دریافت مجوز هتل

فرایند اخذ مجوز هتل تنها در مراحل فوق خلاصه نمی شود. شما پس از احراز هویت باید کلید صدور مجوز را دوباره انتخاب کنید‌. با انجام این کار به صورت خودکار به سایت جانا یا همان سامانه جامع نظارت آمار تاسیسات گردشگری منتقل می شوید. این سازمان برای کسانی ایجاد شده است که برای ساخت تاسیسات گردشگری نیاز به مجوز دارند. برای ورود به مرحله ی بعدی اخذ مجوز هتل بر روی عبارت ثبت نام تاسیسات گردشگری کلیک ‌کنید.

سایت جانا برای مجوز هتل

در صفحه جدید نوع اقامتگاه خود را دوباره انتخاب کرده و یک آدرس ایمیل را به اطلاعات تان در سایت اضافه کنید. فراموش نکنید که تصویر امنیتی نیز باید در زمان مناسب حل و اعمال شود. در پنجره جدیدی که برایتان باز شده است مشخص کنید که آیا اقامتگاه شما پیش از این پروانه بهره برداری داشته است یا نه. حالا نوبت به درج اطلاعاتی است که مربوط به مستندات قانونی یا موقعیت مکانی هتل است. در کادری که برایتان ایجاد شده است داده هایی مثل نام واحد، شماره پروانه، و استان را هم به فارسی و هم به انگلیسی وارد کنید. پس از آن نیز آدرس هتل و شماره تلفن های آن را در صفحه اعمال نمایید. در مرحله آخر اخذ مجوز هتل اطلاعات مربوط به مدیریت هتل یا همان شخص یا ارگان بهره بردار باید به سایت اضافه شود. در این حین تعیین کنید که فرد مشخص شده شخص حقیقی است یا حقوقی. مراحل کلی اخذ مجوز هتل در این بخش به پایان می رسد. کارشناسان مربوطه این اطلاعات را طی 48 ساعت بررسی کرده و ایمیل تاییدیه را برای شخص متقاضی ارسال می کنند.

جهت مشاهده کامل مراحل از فایل pdf  استفاده بنمایید.

سایت جانا

اقدامات پس از اخذ مجوز تاسیس هتل

زمانی ‌که فرایند اخذ مجوز هتل به پایان رسید، شخص متقاضی 6 ماه فرصت دارد که نقشه کلی معماری هتل را با توجه به ضوابطی که سازمان میراث فرهنگی برایش تعیین کرده است. اگر این طرح تایید شود فرد می تواند نسبت به دریافت پروانه ساختمان نیز اقدام کند. این پروسه معمولا از طریق ارجاع به شهرداری یا بخشداری انجام می شود. در این موقعیت که روند کلی اخذ مجوز هتل به پایان رسیده است، فردی که جواز تاسیس یا موافقت نامه اصولی را در اختیار دارد می تواند نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اش اقدام کند. البته انجام این مرحله مستلزم اعمال سرمایه شخصی، دریافت موافقت اصولی،‌ تایید شدن طرح کلی هتل و کسب مجوز است. هزینه‌های اخذ مجوز هتل و راه‌های کاهش آن کم یا زیاد بودن هزینه های اخذ مجوز هتل می تواند بر اساس نوع هتل، موقعیت جغرافیایی، مقررات محلی و غیره متفاوت باشد. با این حال اصلی ترین پرداختی های شما به سه گروه هزینه های دولتی، جانبی و مشاوره ای تقسیم می شوند. مبالغ پرداختی برای آزمایش ها و تاییدیه ها، صدور پروانه و عوارض ساخت ساز در دسته هزینه های دولتی قرار می گیرند. دو فرایند ثبت شرکت و تبلیغات و بازاریابی آن نیز هر کدام به بودجه جداگانه ای نیاز دارند که در گروه هزینه های جانبی قرار می گیرد. اگر قصد دارید از خدمات مشاوران حقوقی و معماری نیز بهره مند شوید باید پرداختی های مربوط به آن را کنار بگذارید.

بی شک کمک گرفتن از مشاورین با تجربه ای همچون بهفر می تواند هزینه های شما را تا حد زیادی کم کند. فارغ از این موضوع عوامل دیگری نیز می‌ توانند در کمتر کردن پرداختی های شما نقش داشته باشند. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

تفاوت‌های اخذ مجوز هتل و مهمانخانه

آتریوم در معماری به چه معناست؟

باید بدانید که روند اخذ مجوز هتل و مهمانخانه با هم دارای تفاوت هایی است. به عنوان مثال شخص حقیقی یا حقوقی باید ضمن تمام مدارک ذکر شده برای اخذ مجوز که پیش تر آنها را ذکر کردیم کارت نظام وظیفه یا معافیت تمام اعضای هیئت مدیره را نیز به ارگان های مربوطه ارائه کند. فارغ از این موضوع روند کلی تاسیس یک مهمانخانه از هتل بسیار ساده تر است. چرا که هزینه کمتری را می طلبد، به امکانات ابتدایی تری نیاز دارد و ضوابط و استاندارد های آسان تری برای آن وضع می شود. به عبارتی دیگر ارائه یک طرح توجیهی ابتدایی نیز می تواند به نیاز های شما پاسخ دهد. در حالی که کلیه این خصوصیات در رابطه با اخذ مجوز هتل به صورت معکوس عمل می کند.

مجموع این تفاوت ها سبب شده است که پروسه دریافت مجوز مهمانخانه از هتل راحت تر باشد. لازم به ذکر است که صدور مجوز این نوع اقامتگاه 7 روز کاری طول می کشد و یک سال اعتبار دارد. در حالی که مجوزهای مربوط به یک هتل به صورت آنی صادر شده و سه سال اعتبار دارند.

مجوز هتل پنج ستاره چگونه صادر می شود؟

چگونگی صادر شدن مجوز هتل پنج ستاره با دیگر هتل ها یکسان است. یعنی باید تمام مراحلی که در ابتدا ذکر کردیم اعم از ایجاد طرح توجیهی، کسب موافقت های اصولی، مجوز های ساختمانی و … به ترتیب طی شود. اما نکته ای که وجود دارد آن است که یک هتل 5 ستاره باید با توجه به استاندارد های خاصی ساخته شود و همین خصوصیت روند دریافت مجوز را کمی به چالش می کشد.

داشتن اتاق های بزرگ و مجهز، وجود امکانات تفریحی، دایر کردن انواع رستوران و کافی شاپ و خدمات اضافه ای همچون تور گردشگری، خشکشویی، و پاسخگویی 24 ساعته از جمله خصوصیات مشترکی است که میان اکثر هتل های 5 ستاره یافت می شود. جدای این موارد طراحی داخلی و بیرونی این نوع اقامتگاه نیز باید لوکس باشد. استفاده‌ درست از تکنیک‌ های نورپردازی در این بخش بسیار دارای اهمیت است. البته از خدمات ویژه ای که توسط پرسنل آموزش دیده به مسافران ارائه می شود نیز نباید چشم پوشی کرد. اتحادیه هتلداری و سازمان جهانی گردشگری از جمله ارگان هایی هستند که این ضوابط را برای اقامتگاه های لوکس تعیین می کنند. پس پیش از اقدام برای اخذ مجوز هتل 5 ستاره باید سطح کیفیتی پروژه تان را با استاندارد های وضع شده تطبیق دهید.

آیا پارکینگ برای هتل الزام است ؟

بله. تمامی هتل ها اعم از کوچک یا بزرگ موظف به ایجاد فضایی برای تردد و پارک خودرو های مسافرین هستند. دلیل این الزام تسهیل دسترسی مهمانان به خودروی شخصی، کاهش ترافیک و افزایش رضایتمندی مسافران عنوان شده است. البته تمام هتل ها به پارکینگ های بزرگ و مجهز نیازی ندارند. کوچک یا بزرگ بودن این مکان در اقامتگاه به نوع هتل، ظرفیت هتل و موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد.

 

آیا فازبندی پروژه در هتل امکان پذیر می باشد؟

فاز بندی پروژه در هتل ها نه تنها امکان پذیر است بلکه در بسیاری از مواقع توسط کارشناسان اجرایی نیز توصیه می شود. منظور از فاز بندی تقسیم یک پروژه عظیم به بخش های کوچک تر است. در این موقعیت هر فاز (بخش) از هتل اهداف و مراحل خاصی را جهت تکمیل شدن دنبال می کنند. در این حالت مدیریت صفر تا صد پروسه ساخت و اخذ مجوز هتل تا حد زیادی تسهیل می گردد.علاوه بر آن سرعت اجرای پروژه بیشتر شده و ریسک کی آن نیز کمتر می شود.

آیا می توان در طبقه همکف هتل فضای تجاری داشت ؟

اینکه طبقه اول هتل شما دارای یک فضای تجاری باشد بسیار متداول است. فروشگاه های مواد غذایی، سالن های زیبایی، غرفه‌ های فروش سوغاتی و رستوران ها و کافه ها از جمله واحد هایی هستند که می توانند این فضا را پر کنند. در این حالت وجود فضای تجاری نه تنها برای مسافران رضایت بخش است بلکه مزایایی مثل افزایش درآمد، جذب بیشتر مشتریان و تسهیل دسترسی را به همراه دارد. البته در اضافه کردن این بخش ها به هتل باید به نکاتی همچون هماهنگی غرفه ها با سبک کلی اقامتگاه و امنیت مکان نیز توجه کرد.

هتل قصر طلایی اتریوم

آیا می توان در طبقه آخر هتل وضع موجود رستوران بام ایجاد کرد؟

ساخت رستوران بام در طبقه آخر هتل ایده ای سودمند و پر طرفدار است که معمولا در هتل های لوکس و بزرگ اجرا می شود‌. وجود این بخش در هتل می تواند شما را از لحاظ امکانات ساختاری از رقبایتان متمایز کند. علاوه بر آن مزایای دیگری مثل ایجاد یک چشم انداز زیبا، ایجاد جو رمانتیک در مکان، جذب مشتری و افزایش درآمد را نیز به دنبال دارد. اما عملی کردن چنین ایده ای در هتل ها کمی دشوار است.

در گام اول شخص متقاضی باید این درخواست خود را به شهرداری، بخش داری و سایر ارگان های وابسته اعلام کند و مطمئن شود که درخواست وی بر خلاف مقررات محلی آن محدوده نیست. پس از آن نیز هزینه های اضافه ایجاد رستوران بام و تجهیزات وابسته آن در اولویت قرار می گیرد. اگر هتل شما در موقعیت جغرافیایی بنا شده است که سرد و بارانی است شما باید تدابیری را مبنی بر محافظت مسافران در برابر شرایط نا مساعد جوی فراهم کنید. استخدام پرسنل مجرد، ایجاد سرویس های بهداشتی و تامین مواد غذایی نیز از دیگر مواردی هستند که باید به آنها توجه شود.